Honda pernah diwarning NHTSA untuk menambahkan fitur keselamatan pada idling stop, orang luar ternyata benci ISS


Idling stop adalah suatu fitur yang bisa bikin mesin mati sendiri ketika berhenti. Untuk jalan, orang tinggal putar gas dan motor bakal langsung jalan.

Sebelumnya penulis bahas bahwa idling stop itu teknologi anti keselamatan karena akan meningkatkan resiko celaka. Harusnya idling stop itu diberi pengaman.

Ternyata NHTSA pernah mengemukakan hal yang sama:
NHTSA puts brakes on Honda’s ‘Idle Stop’ transmission technology, according to NetCompliance Website

The federal government has temporarily put the brakes on American Honda Motor Co., Inc.’s next generation of “Idle Stop” automatic transmission systems for gasoline engines, and expressed overall safety concerns over “sudden lurching forward or backward” in vehicles with similar technology.

NHTSA said it expects these other vehicles … “will have safety features that prevent sudden lurching forward or backward when the gasoline engine is restarted. Such lurching is a concern because it could result in a crash.”

Katanya pemerintah Amerika pernah menghentikan implementasi idle stopnya Honda karena khawatir soal nyentak maju anta mundur. NHTSA berharap pabrikan bisa memastikan bahwa pabrikan bisa kasis sistem pengaman yang bisa mencegah kendaraan tersentak maju atau mundur ketika mesin menyala kembali.

Sistem idling stop ini katanya dibenci sama pengendara mobil:
Start living with stop/start technology

Rising to the top of many drivers’ most-hated-technology list is the automatic stop/start feature, showing up on a lot of new vehicles these days.

Penyebab kebencian:

What drives most drivers of these vehicles to distraction is the sometimes less than silky smooth take-offs, unexpected changes in HVAC output, and seemingly intermittent, hard-to-predict nature of the entire operation. Certain automakers have perfected the take-off while others still have a slight jerkiness to the affair. If the engine’s battery hasn’t fully recharged due to colder temps or heavy accessory demand, the stop/start system won’t engage at all. The same can happen if the HVAC system is set to max cool or heat settings, but especially cool. This is to prevent the cabin from heating up if the AC compressor was shut down with the engine.

Kendaraan jadi nggak mulus saat jalan awal. Pakai mobil nggak bisa lancar walau beberapa sudah menyempurnakan sistem. Jadinya pemakai kendaraan sering ingin mematikan idling stop.

Namun sayangnya idling stop itu hanya bisa sementara saja dimatikan. Tiap nyalakan mobil pasti hidup lagi idling stop nya. Banyak yang komplain ke pabrik untuk dibuat permanen, tapi pabriknya bilang nggak bisa karena nggak sesuai peraturan.

Sebagai alternatif, sampai ada yang mengendarai dengan cara khusus biar idling stop nggak nyala, pakai akal akalan atau beli alat khusus yang bisa mematikan fungsi idling stop.

6 respons untuk ‘Honda pernah diwarning NHTSA untuk menambahkan fitur keselamatan pada idling stop, orang luar ternyata benci ISS

  1. Yang selalu jadi pertanyaan saya pribadi Pak… kenapa di mobil matic ada “netral”nya, tpi di motor matic kok nggak diterapkan ya?

    Suka

Bagaimana menurut bro?

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google

You are commenting using your Google account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.