Di Malaysia beda dengan di Indonesia, mudik perlu lapor polisi


Di Malaysia ada kebiasaan yang rupanya mirip dengan lebaran di Indonesia. Cuma ini terjadinya pada waktu tahun baru Cina. Sama, mereka pulang untuk menjenguk orang tua dan keluarga besar. Oleh mereka ini disebut dengan tradisi balik kampung:

Disebut ada macet macet juga.

Namun ada juga bedanya. Kalau di Indonesia itu kalau pulang kampung itu perlu memberitahu tetangga dan satpam, maka kalau di Malaysia itu juga perlu memberitahu polisi.

Cuma caranya canggih. Mereka nggak perlu mendatangi polisi, mereka hanya perlu lapor lewat aplikasi yang namanya Volunteer Smartphone Patrol:

Nggak cuma untuk lapor kalau mudik saja sih. Berikut penjelasan aplikasi
VSP- GOVERNMENT OF MALAYSIA

Volunteer Smartphone Patrol (VSP) merupakan inovasi baru oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bertujuan bagi memudahkan orang awam menyalurkan maklumat atau aduan yang memerlukan bantuan daripada pihak polis.

Antara maklumat dan aduan adalah seperti kes ragut, dadah, jenayah, lumba haram, penyeludupan, balik kampung dan lain-lain maklumat yang memerlukan tindakan polis.

Modul yang terdapat dalam Volunteer Smartphone Patrol adalah:
1. Aduan – Menyalurkan maklumat kepada pihak polis
2. Balik kampung – Menghantar maklumat balik kampung kepada pihak polis untuk memudahkan pihak polis untuk membuat rondaan dan pemantauan dari semasa ke semasa.
3. Direktori – senarai alamat dan no telefon ibu pejabat polis kontinjen bagi memudahkan orang ramai mendapat matlumat dan perkhidmatan. Ianya juga dilengkapi dengan Google Maps.

Bisa untuk lapor balap liar (lumba haram) segala . . .

Bagaimana menurut bro?

Situs ini menggunakan Akismet untuk mengurangi spam. Pelajari bagaimana data komentar Anda diproses.